Chceli by ste začať získavať (pýtať si) odporúčania na stretnutí, ale neviete ako na to?
Tým, že vaša služba je zadarmo, bojíte sa, že si pýtaním odporúčaní môžete pokaziť svoje meno?
Nie ste si istý, či vaša práca je natoľko kvalitná, aby vás klient odporúčal ďalej?
Ak vás trápia tieto, alebo podobné otázky ohľadne odporúčaní, tak tento článok je určený priamo vám. 🙂
Často sa totiž stáva, že rozbehnutie odporúčaní priamo súvisí s úspechom alebo neúspechom obchodníka.
Ak aj vy patríte do skupiny obchodníkov, ktorým sa momentálne nedarí získavať odporúčania, nevadí.
Nie je to vaša chyba.
Často je to tým, že veľa teoretických školiteľov a niektorých “manažérov” vám povie: “Veď si ich treba len vypýtať.” a nie sú ochotní sa s vami na túto tému rozprávať hlbšie, aby vám dali nejaké zlepšováky.
Často sa stretávam s obchodníkmi, ktorí výborne robia svoju prácu, ale na stretnutí si odporúčania nevypýtajú.
Majú akýsi blok.
Väčšinou je to spôsobené tým, že im na ich práci veľmi záleží a robia ju veľmi dobre až precízne.
Áno čítate dobre.
To, že robíte prácu precízne môže paradoxne znamenať, že vám to akosi zviaže ruky (jazyk:-) ) a vy si nedokážete vypýtať odporúčania.
Je to preto, že ak chcem mať všetko perfektné, tak na seba vyvíjam tlak a keď má prísť k pýtaniu si odporúčaní, tak si nám na rameno sadne taký malý imaginárny škriatok, ktorý sa nás snaží spochybniť a pýta sa nás:
Skutočne si to spravil dokonale?
Si si istý, že si zaslúžiš odporúčania?
Na začiatku si povedal, že je táto služba bezplatná a teraz si chceš pýtať odporúčania?
Čo ak tým pokazíš celý dojem? (a možno aj celý obchod?)
Najhoršie na tom je, že tento škriatok je taký presvedčivý, že často zvíťazí 🙂
No a práve preto, aby sme si pomohli a zvíťazili nad týmto škriatkom, som sa rozhodol napísať tento článok.
Prečo sa tak veľmi bojíme vypýtať si odporúčania?
Z môjho pohľadu je to preto, pretože vnímam pýtanie si odporúčaní ako spätnú väzbu.
Spätná väzba na to, či robím svoju prácu dobre alebo nie.
Čo ale, ak mi klient nedá odporúčania a medzi riadkami mi povie “robíš to zle” (aj keď samozrejme to nemusí presne toto znamenať)
To je veľmi nepríjemné a tohto sa väčšina obchodníkov bojí.
Čo sa môžete dozvedieť v mojej novej knihe?
Jednoducho.
Predtým, než si vypýtam celkovú spätnú väzbu, začnem si pýtať spätnú väzbu priebežne.
Ako to myslím?
Existujú dva scenáre stretnutia:
V ktorom prípade by sa vám ľahšie pýtali odporúčania?
V tom prvom, kde si nie ste istý, či všetko prebiehalo podľa klientových predstáv, alebo v tom druhom kde máte 100% istotu, že klient bude spokojný?
Samozrejme v tom druhom.
V tomto druhom prípade totiž nič neriskujete. Aj keď to nemusí znamenať, že na 100% dostanete ihneď od klienta odporúčania, minimálne nebudete mať strach o odporúčaniach hovoriť. (pýtať si ich od klienta)
Ak aj vás napadla táto otázka, tak si dovolím tvrdiť, že máte na 50% vyhraté.
Každý má svoj spôsob.
Ja napríklad používam jednoduché otázky na dve oblasti.
Oblasť rozumovú a pocitovú.
Otázky na rozumovú časť pokladám po každom ucelenom bloku stretnutia a môžu znieť napríklad takto:
Čo na to zatiaľ hovoríte?
Aký máte na to názor?
Čo si o tom myslíte?
Ako to vidíte?
Ako vám to zatiaľ vyhovuje?….
Ako môžu znieť otázky na spätnú väzbu po pocitovej stránke:
Ako sa vám to páči?
Ako to vnímate?
Aký z toho máte pocit?…
Mojou obľúbenou formou je používanie týchto otázok v podmieňovacom spôsobe.
Napr:
Ako by sa vám to takto páčilo?
Ako by vám toto vyhovovalo?…
Tento spôsob otázok je krásny v tom, že vy týmito otázkami nič neriskujete.
Pýtate sa klienta priebežne čo by povedal na to, ak by to bolo takto.
Ak vám povie, že to nie je to čo by chcel, stačí sa len opýtať ako by to malo vyzerať tak, ako to on chce.
Chceš získať návod na ďalších 7 dôležitých rozdielov, ktoré zapríčiňujú rozdiel medzi obchodníkmi, ktorí sú úspešní v získavaní odporúčaní a ktorí nie sú úspešní klikni sem: Magnet na odporúčania.
Ak vám povie, že presne takto si to predstavoval, tak máte pozitívnu spätnú väzbu a priebežne viete, že stretnutie vediete dobre.
Ak vám klient 3 – 4 krát povie, že je to presne podľa jeho predstáv, tak viete, že spätná väzba na celé stretnutie bude pozitívna.
Preto opýtať sa ešte raz na celkovú spätnú väzbu nie je problém a ničoho sa nemusíte báť.
Ja odporúčam ešte na konci sa opýtať na celkovú spätnú väzbu – ak je klient spokojný a potvrdí mi to, tak už 100% nebudete mať problém hovoriť(vypýtať si) o odporúčaniach.
Dúfam, že takýto jednoduchý systém priebežnej spätnej väzby vám pomôže v tom, aby ste nemali problém pri pýtaní si odporúčaní.
Aj keď to nebude znamenať, že každý jeden klient vám na 100% dá odporúčania, percento klientov, ktorí to budú ochotní urobiť sa výrazne zvýši.
Ak sa vám tento článok páčil, budem rád ak mu dáte LIKE, prípadne ho budete zdieľať, aby pomohol čo najväčšiemu počtu obchodníkov.
Čo sa môžete dozvedieť v mojej novej knihe?