Jednoduchá pomôcka, ktorá vám pomôže v tom, ako viesť ľudí tak, aby sa nestalo, že napr. po skúšobnej dobe nebudú samostatní

ako viesť ľudí

ako viesť ľudí

Najčastejšou otázkou s ktorou sa stretávam na seminároch je, ako viesť ľudí tak, aby boli samostatní?

Stalo sa vám už niekedy, že ste pomáhali nováčikovi vo firme a v období, keď mal byť samostatný zlyhal?

Už vás nebaví vodiť každého za ručičku a po každom opravovať chyby?

Chcete mať vo vašej firme samostatných šikovných ľudí?

Chápem Vás.

Ak sa vám to vo firme (tíme) už niekedy stalo, nie je to vaša chyba.

Niekedy to totiž majú ľudia v sebe “zakorenené” výchovou a niekedy je to dôsledok zlého školského systému.

Často sa títo ľudia schovávajú za kolektívnu zodpovednosť a niekedy akoby platilo heslo:

„radšej nič neurobím, aspoň nič nepokazím.“

V tomto článku vám ukážem jednoduchú pomôcku, ktorá vám pomôže v tom, ako viesť ľudí tak, aby sa nestalo, že napr. po skúšobnej dobe nebudú samostatní

 

Pri vedení ľudí je veľmi dôležitá pochvala.

Ak však chcete mať samostatných ľudí, s najväčšou pravdepodobnosťou sa nevyhnete kritike.

Veľa ľudí si povie, že kritizovať vie každý. To mi ľudí nevychová.

Máte pravdu, kritizovať vie každý.

Ale použiť kritiku motivačne, vie už len málokto.

Mne to pripomína situácie, ktoré sa stávajú v reštauráciách.

S veľkou pravdepodobnosťou sa vám už niekedy stalo, že ste prišli do reštaurácie (napríklad na menučko :-)) a jedlo bolo neslané, mäso tvrdé….

Väčšina ľudí to však radšej nejako požuje, alebo pretrpí, odôvodní si to v hlave tým, že čo by som chcel za tie peniaze, ale nenájde odvahu, aby jedlo vrátila(skritizovala).

 

Aký dopad to môže mať na danú reštauráciu, alebo kuchára?

Katastrofický.

Tento prístup môže spôsobiť to, že kuchár nedostane spätnú väzbu a môže si myslieť, že varí chutné jedlo alebo minimálne nemá žiadny dôvod na zmenu svojho prístupu k práci.

 

prečítajte si článok: Randy Gage a jeho úžasné rady, ktoré vás posunú vo vašom biznise vpred

 

Najčastejšími dôvodmi prečo nepoužívame kritiku môže byť obava z konfliktu a snaha o udržanie si dobrých vzťahov.

 

Už ste sa stretli so situáciou, keď aj veľmi dobre myslená kritika prepukla v konflikt a kritizovaný človek ju nebol schopný prijať tak, aby svoje správanie zmenil (možno to zobral aj veľmi osobne – až by sa dalo povedať, že sa urazil)?

Ako teda kritizovať tak, aby to ľudia prijali a dokonca sa na kritiku až tešili?

Existuje viacero druhov kritík / techník.

Kritika neznamená, že budem na niekoho zlý a budem mu len vyčítať nedostatky, aby sa cítil zle.

Práve naopak.

Jedna z možností je použiť jednoduchú sendvičovú metódu spätnej väzby.

 

Je veľmi pravdepodobné, že ste už o tejto forme počuli, prípadne ju už  v praxi používate.

Keď som ju začal používať ja, mal som tendenciu túto metódu skracovať a uľahčovať si ju.

Preto som sa rozhodol popísať postup a zásady, ktoré je dobré dodržiavať, aby ste dosiahli želaný efekt.

Táto technika funguje tak, že pomenujem najprv čo bolo dobré(ak niečo bolo), následne pomenujem priestor na zlepšenie a ukončujem pozitívnym záverom.

 

Postup je jednoduchý:

1,Pomenujte konkrétne pozitíva

  • vyhýbajte sa všeobecným veciam (napr. si dobrý pracovník – povedzte mu v čom konkrétne)

napríklad:

Páči sa mi, ako sa usmievaš pri komunikácii s klientom.

Páči sa mi, ako dodržiavaš štruktúru rozhovoru..

 

  • nepoužívajte pri pozitívach odporovacie spojky napr. ale

 

“dobre si to navaril, ale mäso bolo tvrdé”

“si nádherná, ale radšej si daj iné šaty” 🙂

 

Odporovacie spojky totiž spôsobia to, že druhá časť vety bude úplne odporovať tej prvej.

Tým pádom si človek, ktorému chcem dať spätnú väzbu bude pamätať len druhú časť vety, bude to brať osobne a bude si myslieť, že prvú časť vety ste povedali len zo slušnosti.

 

2.  Následne pomenujte priestor na zlepšenie 

 

(dávajte si pozor, aby to nebolo 20 vecí) sústreďte sa na tie najdôležitejšie veci.

Aj v tejto časti spätnej väzby je dobré sa vyjadrovať pozitívne.

Vždy keď začnete túto časť, je lepšie začať pozitívny slovným spojením:

Priestor na zlepšenie vidím v…..

ako keby ste mali začať:

Nepáči sa mi na tom…

alebo

Zlé na tom bolo to…

Ak aj v tejto pasáži použijete pozitívne vyjadrovanie, bude to mať obrovský dopad na to, či bude takýto človek ochotný prijať vašu radu.

 

Čo sa môžete dozvedieť v mojej novej knihe?

  • Pravdu o tom, čo konkrétne urobiť, aby ste začali získavať odporúčania na bonitnejšiu klientelu str.7
  • Ako dokáže jedno slovo výrazne zlepšiť úspešnosť pri získavaní odporúčaní str. 63
  • 100% fungujúci návod na to, ako predísť odpovedi „ja si to musím ešte rozmyslieť“ na žiadosť o odporúčania str. 75
  • Ako si pýtať odporúčania na stretnutí tak, aby som nevyzeral ako „trapko“ str. 91 .... a ešte oveľa viac....
Zaujímalo to už 0 ľudí

 

3. Na koniec pozitívny záver

 

Môže to vyzerať aj ako rekapitulácia, ktorá bude veľmi konkrétna:

Toto bolo dobré a keď zlepšíš tieto body, tak bude z teba perfektný obchodník.

Takáto forma spätnej väzby je veľmi motivačná.

Po takejto spätnej väzbe sa otvára priestor pre jednoduché otázky:

napríklad:

Ako ti to pomôže pri riešení podobných situácií v budúcnosti? Čo si si najviac uvedomil? Na čo sa  podľa teba potrebuješ najviac zamerať? Čo urobíš ako prvé?…..

Po takýchto otázkach je pracovník viac motivovaný a  stáva sa samostatnejším.

Ak sa chcete naučiť správne používať túto metódu, tak si prečítajte tento článok až do konca – nájdete tam pomôcku, ktorá vám v tom výrazne pomôže.

 

pozrite si video: Ako zvládať negatívne výkyvy v podnikaní a naštartovať pozitívne myslenie

 

Prečo sa oplatí byť disciplinovaný a dôsledne dodržiavať túto techniku presne podľa návodu?

Oplatí sa to preto, pretože vám na úspechu našich ľudí záleží.

Ak by vám nezáležalo, tak by ste mlčali tak ako v reštaurácii. 🙂

Ako by to však ovplyvnilo kvalitu práce vašich ľudí, ak by ste len mlčali alebo robili prácu za nich?

Odpoveď si vie doplniť každý jeden z nás.

Komunikácia s ľuďmi je jedným z najdôležitejších faktorov úspechu.

Viem, že túto techniku mnohí z vás teoreticky poznajú.

Väčšinou je problémom nájsť si čas na to, by sme ju v praxi používali.

Ani ja som ju však vždy takto nedodržiaval, skracoval som časť o pozitívach (myslel som si, že to ten dotyčný človek vie), rýchlo som preskočil do priestorov na zlepšenie – niekedy aj za použitia ale. 🙂

 

Ľudia sa však začali viac uzatvárať a nechceli sa meniť.

 

Preto som si vypracoval jednoduchú pomôcku, na základe ktorej som sa naučil túto spätnú väzbu používať.

 

prečítajte si článok: čo treba určite zmeniť, aby sa vám začalo dariť v odporúčaniach

 

Praktická pomôcka

 

Obyčajný papier A4 som si rozdelil na tri časti:

prvá mala nadpis pozitíva

– mal som pravidlo, že by tam mali byť tri odrážky(človek nie je prechválený, ale má pocit, že robí viac, než len jednu vec dobre)

– druhé pravidlo bolo, že som v tejto časti nepoužíval súvetia (aby ma to nelákalo používať odporovacie spojky :-))

druhá časť mala názov priestor na zlepšenie

– tu som mal max. 5 odrážok(viac väčšinou človek už nezachytí a mňa to donútilo hovoriť o tých najpodstatnejších).

tretia časť bola s názvom pozitívny záver

– Tu som mal len jednu odrážku. Nie je žiaduce rozprávať príliš dlho a veľa 🙂

 

Tento papier som používal vždy, pri každom rozhovore, v ktorom som chcel niekomu niečo poradiť, nasmerovať ho, alebo ak ma niekto požiadal o spätnú väzbu.

Túto pomôcku využívam ešte aj dnes pri ľuďoch, na ktorých mi pri ich posune najviac záleží.

Teraz máte jednoduchú pomôcku, ktorá vám pomôže pri vedení vašich ľudí k samostatnosti.

Môžete ju využívať vo váš prospech tak, aby ste si vychovali čo najviac šikovných a samostatných ľudí.

Ak sa vám článok páčil dajte mu LIKE a zdieľajte ho na sociálnych sieťach, aby pomohol čo najväčšiemu počtu ľudí.

 

Čo sa môžete dozvedieť v mojej novej knihe?

  • Pravdu o tom, čo konkrétne urobiť, aby ste začali získavať odporúčania na bonitnejšiu klientelu str.7
  • Ako dokáže jedno slovo výrazne zlepšiť úspešnosť pri získavaní odporúčaní str. 63
  • 100% fungujúci návod na to, ako predísť odpovedi „ja si to musím ešte rozmyslieť“ na žiadosť o odporúčania str. 75
  • Ako si pýtať odporúčania na stretnutí tak, aby som nevyzeral ako „trapko“ str. 91 .... a ešte oveľa viac....
Zaujímalo to už 0 ľudí
Dobrý deň, volám sa Peter Stankovský a som trénerom obchodných a manažérskych zručností Pomáham finančným poradcom dosahovať nadpriemerné výsledky v predaji. Svoje skúsenosti som nadobudol počas svojej 15 ročnej praxe v priamom predaji a na viacerých manažérskych postoch. Po štyroch rokoch, v ktorých som patril medzi najlepších predajcov, som dostal šancu viesť viacero tímov predajcov, a mojou manažérskou úlohou bolo vybudovať úspešné fungujúce tímy s kvalitnými predajnými výsledkami. Po prvých úspechoch v manažovaní sa mi vedenie ľudí k úspechu stalo záľubou. Preto sa posledných 8 rokov aktívne venujem trénovaniu finančných poradcov. Za túto dobu som vyškolil viac ako 1000 finančných poradcov s viac ako 100% nárastom produkcie, ktoré dosiahli už v prvých dvoch mesiacoch.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely spracovania tohto komentára. Zásady spracovania osobných údajov